Pobyt na GCI v Galway - Kukabara

Teacher Training Course v Galway

V rámci grantů pro české učitele jsme také vyřizovali metodický kurz pro učitele pro paní Miluši Václavkovou do irského Galway. Studovala na škole Galway Cultural Institute.

Součástí pobytu byl:

  • dvoutýdenní jazykový kurz (60 lekcí metodiky pro učitele)
  • ubytování v hostitelské rodině s polopenzí
  • letecká doprava do Dublinu, přesun autobusem do Galway a taxík do místa ubytování
  • cestovního pojištění.

Postřehy z pobytu

Dobré ráno,

moc Vás zdravím a oznamuji, že jsem v pořádku dorazila a už se dokonce i aklimatizovala na šílené české teploty.

Ještě jednou Vám moc děkuji za všechno, co jste pro mě i v tak nestandardních podmínkách výzvy 56. udělala! Pobyt v Galway byl naprosto senzační, dal mi nejenom horu skvělých zážitků, ale taky spoustu profesních impulzů. Teď ještě  všechno vstřebat a použít!

Úroveň metodického kurzu v Galway

Během letu domů jsem znovu přemýšlela, proč jsme my studentky-učitelky ne až tak nadšeně přijaly metodický kurz, kterým jsme prošly. Zdá se mi, že to není nic složitého. Byly jsme praktičky, které mají už vystudovanou pedagogiku na VŠ úrovni, a čekaly jsme nástavbové rozvíjející nebo informace či metodologické novinky v konkrétních oblastech, které byly inzerovány na webu školy. 

Kdo je může na jazykové škole nabídnout? Buď vynalézavý učitel s aktivní praxí v daném typu základní školy (v případě mého kurzu to byly lektorky Laura a Maura), nebo ten, kdo se metodologií dále zabývá i na teoretické úrovni a sleduje a aplikuje aktuální trendy – no a pak je dokáže představit nebo kriticky interpretovat.

Upřímně, v GCI měli interaktivní tabule teprve asi měsíc (já je používám přes 10 let), čekala jsem představení využití různých digitálních aplikací ve výuce nebo zpracování internetových zdrojů pro výuku, tutoring, child-centered teaching, mixed class teaching, atd. O CLILu ani nepíšu, ten mi chyběl úplně. Asi jde opět o paradox – v anglicky mluvící zemi logicky všechny nejazykové předměty učí anglicky, takže metodiku CLILu neuplatňují… Ale v tom případě ji nemají nabízet.

Jakoby těm 2 x 30 hodinám chyběl jasný a předem promyšlený a propracovaný plán. Po urgencích jsme dostaly rozvrh, který byl místy ale hodně vágní.

……Pokud se v listopadu ještě budete mít chuť bavit se zástupci GCI o tomhle kurzu, doporučte – propracovat sylabus, připravit jasný a závazný obsah a na jeho základě změnit informace na webu; podat také více konkrétních informací hned na začátku kurzu - mimo jiné o zvláštní formě studijních materiálů, kterými jsou v tomto kurzu pouze kopie z různých knih a jejich digitální obdoba na flešce (těch 55 euro je naprosto neadekvátních i v irských poměrech) a o dobrovolných vzdělávacích aktivitách…..

A tohle byla tečka. Myslím, že to stačí. Kdyby aspoň jeden můj postřeh pomohl, budu šťastná. Anebo, kdyby si v Galway nevěděli s organizací metodického kurzu rady, klidně jim přijedu pomoct – stačilo by pár dní, maximálně týden – a udělám to ráda jen za dopravu, stravu a byt :)…

Mějte se nádherně, přežijte šílené české učitelky a až tohle všechno skončí, tak Vám přeju pořádnou výživnou dovolenou. Byla jste mi velkou oporou, a za to Vám ještě jednou děkuju.

Václavka

Kukabara děkuje za užitečné postřehy

….a dodává:

V listopadu jsme vše podrobně na setkání agentur a škol probrali s Galway Cultural Institute probrali. Připomínky brali na vědomí a děkovali za zpětnou vazbu.

Na jejich obranu však musíme dodat, že podmínky a termíny Výzvy č. 56 (grantů pro učitele) byly často velmi hektické, takže se vše vyřizovalo ve spěchu a pod tlakem. Pod tlakem byly také zahraniční školy, které se ze všech sil snažili vyhovět podmínkám grantu.

A rada pro všechny na závěr:

….pokud máte pocit, že se věci v průběhu pobytu nevyvíjí dle vašich představ, ihned vše konzultujte se školou. Těžko se pak reaguje na některé přešlapy zpětně. Nám i škole….A naprostá většina škol dokáže na vaše připomínky reagovat ihned. Spokojenost zákazníka je pro nás i pro školy velmi důležitá.